tisdag 16 mars 2010

Hjälp! Vi behöver smakråd...

Hej alla söta!

Problem har uppstått på torpet igen. Det är inte lätt när man börjar "tänka" för mycket kring utbyggnad och detaljer! För ett par veckor sedan var elektrikern här och drog fram kablar till eluttagen. Vi bestämde då att vi ska ha eluttag över fönstren. I normala fall brukar ju dessa uttag sitta i taket men då vi har öppet till nock så måste dessa placeras på väggen.


Placeringen vi har för tillfället är precis ovanför fönstret och uttaget kommer då att vara precis vid fönsterfodret. Min oro nu är att det kommer att se fult ut. Bästa alternativet vore om uttaget kunde vara i nischen. Näst bäst är nog en placering av uttaget uppe vid taklinjen så att området kring fönstret förblir orört och inte störs ut av störande detaljer. Sista alternativet är att uttaget får vara där det är och "gömmas" bakom ev. gardin men då kan vi bara ha gardiner som täcker fönstret, inte gardiner som placeras i nischen.

Hjälp!!!! Hur ska vi göra? Tar tacksamt emot tips på hur ni andra har era uttag placerade. Kanske finns det en fantastisk lösning som jag inte tänkt på. Jag kan ju förstås slopa alla uttagen men då har elektrikern arbetat lite förgäves och det tyckte kära maken var en dum idé.

Nej, ju mer jag ser på det hela så blir nog min åsikt att uttagen måste flyttas. Suck!!! Byggarna kommer att bli så trötta på mig, besvärligaste och petigaste kunden i hela världen... Hur skulle du ha gjort????


Önskar alla som kikar förbi en mysig dag!

Posted by Picasa

12 kommentarer:

Handgjorda drömmar sa...

Hej!
Hjälp vad svårt! Nästan omöjligt att säga innan allt e klart - å då är det ju försent...
När vi byggde vår veranda hade vi lite samma funderingar. Det hela slutade med att vi slopade uttag ovan fönstrena helt, då jag inte hade tänkt ha några gardiner alls. Möjligtvis hissgardiner eller liknande och de döljer ju inga uttag precis. Vi har bara uttag nere vid golven. Kan iofs ångra detta, då det är nästintill omöjligt med hängande fönsterlampor. Då går det ju liksom en sladd bredvid fönstret... Kanske ingen annan som tänkter på det - men jag gör det... Kan nog tyvärr inte hjälpa dig något vidare... det är nog bara ni själva som känner det där. Ett litet tips ang uttag - det finns jättefina (lite dyrare kanske) som ser lite äldre ut. Svarta eller vita - kanonsnygga!
Kram Marie

Jessica sa...

Hej, vilket fint rum ni kommer få! Spännande att se hur det blir när det är klart!
Svårt det där med fula kontakter, vi har bara kontakter/eluttag nere vid golvet på varje sida om fönstrena. Vi satte spotlights över fönstren, inne i nischerna, det är vi jättenöjda med. Du ser dem på bilder från vårt matrum, om du vill kolla :)

lycka till!
Kram Jessica

Livet på Berget sa...

Hej
Jag tycker du ska ha eluttaget som vanligt, man tänker inte så mycket på dem. Ha de gott vännen!
Kram
/Sara

Lissboden sa...

Hej Anna-Lena!
Jag förstår ditt dilemma med uttagen. Jag tycker inte att de är fina att ha ovanför fönstren. Vi har haft sådana här och de fick maken tapetsera över, stackarn. Det beror ju på om man ska ha hänglampor men annars är de onödiga att ha mitt i blickfånget, tycker jag.
Jag hoppas att det kommer att bli bra till slut.
Lycka till med allt!
Kram/Maria

Feeah Faerie sa...

Hjälp det där är ju jättesvårt. Jag personligen gillar inte hängande fönsterlampor eller gardinkappor så jag hade inte valt någon kontakt alls mer än nere vid golvet. Så elektrikerna har fått jobbat lite i onödan, big deal det är ju ni som betalar. kram.

Marita sa...

Det var inte lätt! Om väggarna och elurtagen ska vara vita kommer de ju inte att synas så himla mycket... men jag tror nog att det blir snyggare att sätta dem under taklisten...tror jag... näe fy vad svårt, jag kan nog inte föreslå varken det ena eller det andra...
kram, Marita

Anki sa...

Hej gumman!
Mm det är ju lite svårt sånt där, jag hade uttag över fönstren i huset och måste säga att det var inte snyggt...enligt mitt tycke! Praktiskt om man ska ha hängande lampor, men näe! Jag tror nog mer på nedtill på väggen, vid golvet...det syns ju inte så förskräckligt mycket där!
Fast smaken är ju som baken...hihi!
Hoppas du får fix på det hela!

Kram kram!

Smultronlycka sa...

Hej vännen!
Å så svårt.
Förstår ditt dilemma!
Men har inte så stor erfarenhet av sånt!!
Tror nog ni löser det på ett sätt så det blir snyggt!!
Ha en mysig helg!
Många kramar Anna

Jörgen sa...

Låt dom helt enkelt sitta kvar. Blir absolut bäst när allt är klart och du slipper så kablar från golvet eller uppifrån taklisten.

Lycka till!

Mycket annat & lite betong sa...

Jag skulle behålla dem. Vi har samma. Med vita väggar och vita uttag syns det inte så mycket. Men ni kanske inte ska ha vita väggar.

Hälsningar Agneta

Gårdsromantik sa...

Finns det inte små diskreta uttag.

Vår elektriker satte de inne i karmen...

Svårt att råda...

vardagsvitt sa...

Hoppsan vilket problem...
Jag vet inte hur jag skulle göra?
Beror ju på vilka lampor man gillar bäst!
Hmmm helt klart ett svårt beslut.
Hoppas ni kommer på en bra lösning.
Kram Marith