söndag 2 januari 2011

Drömhuset!

(bild lånad från Fiskarhedenvillan)
Vem drömmer inte om att få bygga ett nytt, vackert hus där man får välja allt precis som man vill ha det? För tio år sedan fick jag en japansk spådom, som sade att jag skulle bygga ett nytt hus. Vem vet, drömmen kanske går i uppfyllelse? Det stora problemet hos oss är att tomterna är väldigt dyra. Under flera års tid har maken och jag drömt om Spoven från Fiskarhedenvillan, ett prisvärt och vackert hus.

(Bild lånad från Teri-hus)
Igår kväll fick Spoven stenhård konkurrens av husmodellen Carolina från finska Teri-hus. Carolina har som ni ser en enorm veranda i finaste american-porch utförande. Tänk att sitta på den och blicka ut över mälaren i solnedgångens sken. Sorry Spoven, nu kommer jag att vara otrogen mot dig en tid och drömma om Carolina i stället!

Idag har jag hunnit med frukost, dusch av barn, trolldegspyssel, lite målning av små ting, disk, förmiddagsfika och ett blogginlägg och klockan är inte ens 11. Undrar vad jag ska hitta på nu? Ett lätt pyssel man kan sysselsätta sig med en stund är att göra en liten is- ljuslykta av en gammal sockerkaksform. Det är bara att hälla i lite vatten i formen, eventuellt dekorera med något och ställa in i frysen. Ett par timmar senare har du en fin ljuslykta. Snabbt och enkelt, min melodi!

En skön söndag önskar jag alla som har vägarna förbi!

♥♥♥



Posted by Picasa

23 kommentarer:

Marita sa...

Himmel vad kreativ du har varit idag!!! Vilket vacker hus!! Den verandan skulle man ju inte säga nej till..... Maken och jag byggde vårt hus för drygt fyra år sedan. Vi hade också tanken att verkligen få det som man vill ha....det bygger på en obegränsad budget kan jag säga! Det blev en himla massa kompromisser för att få budgeten att gå ihop samtidigt som man inte prutade på det som var viktigt! Lycka till!!
kramar, Marita

Fågel Blå sa...

Hej min vän!
Önskatr dej en god fortsättning på det nya året!
Kram Kathrine

Nyanser av vitt sa...

Vilka fina hus. Båda är superfina. Tänk att få ha det så med en gårdsbutik på tomten :O)
Tack söta du för fina ord. Jättekul att du deltar i min utlottning.
Sköt om dig
Kram Agneta

Mitt hvite hus sa...

jammen har du jobbet på i dga.. så mye du rekker.. her har det bare blitt en lang deilig tur...

ja drømmer om et nytt hus ...det gjør jeg og.. og masse penger ...hihi..

kos deg og nyt dagen.:

klemmer =))

Cathrin sa...

Vilken bra dag det låter som att du kommer att ha. Jag var uppe tidigt och släppte ut våra hästar och sedan har det rullat på. Sådana dagar gillar jag, då det känns som om man får saker ur händerna. Skall absolut prova din ljuslykta senare i veckan när vi skall ha gäster. Superfint!

Kram
Cathrin

Helen sa...

God Fortsättning!
Härligt med drömmar, en vacker dag slår de in när man minst av allt väntar sig det.
Kram/Helen

Sjabbig men chic sa...

Åh, det finns så otroligt många vackra hus! Svårt att bestämma sig. Vi ritade vårt hus själva (eller ja, en arkitekt då:)) och det viktigaste är att det blev som oss om du förstår vad jag menar.

Kramis Lisa

Lantligt i smultronbacken sa...

Vem drömmer inte om ett sånt fint hus. Vädigt fina båda två.

Svårt att hitta tomter till bra priser. Här säljs några för 1 krona men skulle jag bygga nytt så vill jag inte bo så nära andra. Då vill man ha en speciell plats.

Kram Teres

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den verandan var något och drömma om, vilket vackert hus du hittat. Och vem vet 2011 kanske är året när det händer, du kanske får ditt hus.
God fortsättning på 2011
Varm kram
AnnaMaria

hemma hos lilla mej sa...

Vilken underbar veranda.Bara så lovely.Vilket härligt hus ♥Men drömmar behöver man ha.Tänk sedan om alla skulle slå in,när man anar,,,,,,,Bara så underbart!!!Ha en go start på nya året.Önskar dej en skön kväll rara du.Varm kram Rita ♥

betong ute och inne sa...

Hej Anna-Lena...
Gud vad flitig du varit idag...
här tycker jag mest att det slappas...
undra lite om dina smycke...kan man ev beställa av dej???
Tycker de är jättefina...
Ha en fortsatt bra 2011...
Kramm Malin

promenader på landet sa...

Hej vännen! Önskar dig ett riktigt gott 2011 och vilket vackert hus! Må så gott kram Maria

Så Vitt Jag Vet sa...

Ja det är roligt att titta på husmodeller.
Kolla in finska Kannustalot , de har alldeles ljuvliga modeller. Vi skall nog inte bygga nytt mera utan det blir nog våra barn som kanske om något år bygger.
God fortsättning på det nya året !
Kraam
Sanne

Vit som snö sa...

Härliga drömmar! Hoppas dom slår in en dag. Väääldigt vackra båda husen...
Jag tillhör dom lyckliga som fått bygga mitt hus, det är en härlig känsla. En del önskningar fick man förstås inte genom men vad vore livet om man fick precis allt...?! Lite trist tror jag.
Lycka till o sluta inte drömma:)
Ha en fin pysslardag! Kram Cilla

emilias gömmor... sa...

Vad flitig du är! Bägge husen hade funkat för mig!! Och drömmar måste man ha! Önskar dig en god förtsättning!

Kram Mimmi

Marie - Systrarna sa...

Du gör helt rätt! Man måste visualisera sina drömmar, nästa steg blir realisera... ;-) Lycka till och kram/Marie

Solgården Butik och Café sa...

Jag dregglar.....Vilket otroligt vackert hus alt 2 var!!
Vem skulle inte vilja ha det så där!..Hur som helst, jag får oxå fortsätta drömma, även om jag gillar vårat gammla 20-tals hus så var det där en riktig 10p!

Kram på dig!
/Sofia

Ett Vitare Hem sa...

Vilka vackra hus, svårt att välja en favorit av dem ;o)
Ha en finfin eftermiddag!
Kram/Lena

Lyckoslanten sa...

Det känns litet extra kul när ditt drömhus är tillverkat i Österbotten där jag bor! Det är bra att ha drömmar!
Njut av första veckans dagar! ♥

Camillas vita villa sa...

Hej!
Vilka fina hus, visst är det viktigt att ha drömmar. Verandan på det andra huset var ju fantastisk.
Ha det så bra!
Kramar Camilla

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta på Carolina-verandan och bara vara! Mycket fint hus:)
Stor Kram Annelie ♥

Bibbi sa...

Drömma är ju halva nöjet... Vi byggde för drygt 20 år sen, blev helt klart mest tanke på budget. Idag skulle jag välja ett helt annat hus. Kanske det vackra med den underbara verandan...;-)
Det är ofta som det enkla är det riktigt vackra, som med din vackra snölykta.
Ha en härlig dag!
Kram

Huset vid ån sa...

Vilka superfina hus du tipsar oss om.....
Fiskarheden gillar jag mycket, även Carlsson hus har mycket fint man kan drömma om.....

Det är bara den stora tjocka plånboken som saknas....Fniss!

Önskar dig en God Fortsättning på det nya året!

Kram Therese