tisdag 20 april 2010

Det är vackrast....

när det skymmer. Häromkvällen gick tankarna till Pär Lagerkvist dikt när jag såg solnedgångens sken över vårt hem. Visst är skymningen en av de vackraste stunderna på dagen. Synd att den ska vara så svårfångad på bild bara.

I afton har vi också haft en vackert sken inomhus men nu tornar askmolnen upp sig alltmer här i Stockholmsområdet. Jag sitter hemma och väntar på maken som precis har landat med planet från Skellefteå. Lite nervöst var det allt med tanke på att planet landade 15 minuter före flygplatsens stängning. Jag blev väldigt lättad då jag såg att planet landat. För det känns lite obehagligt med. Är det verkligen säkert att flyga? I det här läget får man förlita sig på att myndigheterna vet vad de gör.


Det känns lite märkligt i vårt samhälle om dagarna. Vi är så vana med den intensiva flygtrafiken och nu när den har upphört under ett par dagar känns det som om att hela världen står stilla.


Nu hoppas jag att Eyjafjallajökull (stavade jag rätt??) lugnar ned sig och att alla strandade passagerare kommer hem. Tills dess får vi njuta av tystnaden och första strofen av Pär Lagerkvists vackra dikt:

"Det är vackrast när det skymmer. All den kärlek himlen rymmer ligger samlad i ett dunkelt ljus, över jorden, över markens hus."

Tusen tack för alla rara kommentarer. Jag har tjuvkikat lite in till er alla men inte kommit i gång med bloggningen riktigt än. Man vänjer sig fort med nya lata vanor.

Önskar alla som kikar förbi en härlig onsdag!

18 kommentarer:

OlgaA sa...

Förstår ditt lättnad!!

Jag känner inte till svenska poeter, men din citat inspirerade mig att låna en bok med P.L. dikter och läsa!
Tack!

Ha det gott och njut v tystheten medan askmolnen släpper inga flight :)

kram Olg@

sylvia sa...

hei.
nydelige bilder å herlige dikt.
klem fra sylvia

Livet på Vestergård sa...

Å så fin du lyckats fånga skymningen. Visst är den vacker!
Skönt att du fick hem maken.

Vikeskärs hem och vardag sa...

Du hade fångat solen på bilderna så fint.
Kram till dig!

S o F sa...

Tycker du fångade kvällsljuset riktigt bra, vet (precis som du säger) att det är svårt att få till på bild.

Strofen från dikten är helt underbar - den brukar dyka upp i mitt huvud då och då. Så fin, så fin...

Ha det gott!

Vit som snö sa...

Vilka vackra helhetsbilder!
Underbart vackert rum!
O fina diktrader!
Kram Cilla

Lyckoslanten sa...

Visst är det vackert när det skymmer! Fina bilder! Tur med mannens flyg också! Ha en fin dag!

Livet på Berget sa...

Vackra bilder. Skymningsljus och gryningsljus är speciellt och underbart att fota i. Ja man har lätt för att bli lat men allt har sin tid och lat ska man definitivt vara ibland, det är nyttigt.
Kram på dig!
/Sara

Mitt hvite hus sa...

Herlige bilder... ja skumringstimen er vakker... en helt egen stemning skapes da..

Ønsker deg en fin onsdag..

Klem Kerstin

Ett Vitare Hem sa...

Ja det är nåt specielt med skymningen!
Även här är det väldans tyst när planen inte går in för landning, nu landar och lyfter inte så många plan här varje dag men tom ungarna har tyckt att det varit väl tyst ett tag nu ;o)
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Ja vi får verkligen hoppas att de som bestämmer är säkra med sina beslut, lite ovisst är det ju att ha sina nära och kära i luften!
Vackra bilder du bjuder på, solen är vacker, liksom ert hem!
Det är ganska gott med lata vanor, njut! ;)
Hoppas att du har en skön onsdag!
Kram Mimmi

Sjabbig men chic sa...

Men åh, vad vackert du har hemma! Det är nog vackert oavsett om det gryr eller skymmer eller är dagsljus!

Kram Lisa

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

Men visst stämmer det att det är vackert när det skymmer..men jag gillar soluppgången också!!

vackert rum du visar på bilderna!1

ha det gottis!! :)

Kram Sanne!

Mot nya äventyr ! sa...

Hejsan !
Va skoj att jag hittade hit ! Jättefin blogg du har ! ...oxå hittade jag ju en silversmides-kompis ! *smile* Jättefina smycken du gör ! Här tittar jag gärna in igen. :0)
Varmt välkommen att kika in hos mig !
Ha en fin dag ! Helen :0)

Fredrika sa...

Ja, fy jag är så nojig med flyg även i vanliga fall. Pusta ut! /Fredrika

Lissboden sa...

Vilket vackert rum ni har och möblerna gör rummet ännu finare!
Dikten är fin och visst är det vackert även när det skymmer och mörkret lägger sig.
Ha en fin helg!
Kram/Maria

Handgjorda drömmar sa...

Oj vilket vackert rum - jättfina möbler - ljust o fräscht!
Kram Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vackra bilder på ditt hem i vackert skymningsljus. Nu när jag kikar in hos dig har vulkanen lugnat ner sig och det går bra att flyga igen. Men det har verkligen varit problem och jag har flera bekanta som drabbats på ett eller annat sätt. Skönt att du fick hem din make.

Jag önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Kram,
Regina