söndag 25 september 2011

Kokbok Anno 1850


















Halloj!


Jag fortsätter med mitt närbildstema, även om det innebär att jag exponerar vår vägg med väv, inget ont om väv men jag är inte helt förtjust i den. Ett av våra äldsta föremål i huset är denna kokbok från 1850, ett arvegods från min makes sida. Kokboken är skriven av Ingrid Göransdotter och hon var, förutom duktig på matlagning, begåvad med den vackraste skönskrift man kan tänka sig. Tänk om man hittade ett bra tryckeri, då skulle man kunna göra vackra dokumentplanscher av recepten från boken.

En härlig söndag kväll önskar jag alla som tittar in!


Ps. 32 ägg till sockerkaka, här snackar vi storhushåll.


Posted by Picasa

12 kommentarer:

Linda sa...

Så vackert med gamla skrifter. Vad häftigt att äga en så gammal kokbok som dessutom är äkta arvegods och bär på den egna släktens historia... Fortsatt trevlig kväll!

Kram Linda

Vita små hjärtan sa...

Så vackert! Vad roligt att ha!!!
Ha en mysig kväll.
Kram Agnetha

Linda sa...

Tack för de fina orden om sekretären. Jag grundmålade med vitt en gång och använde sidenmatt svart färg i två lager. Eftersom jag tyckte den blev lite glansig och lite för svart shabbade jag den och avslutade med ofärgat antikvax...

Feeah Faerie sa...

oj oj oj vilken kokbok, jag ryser av välbehag. Du måste göra tryck, jag skulle definitivt köpa de av dig och sätta upp i köket. Jag tycker att Arkitektkopia i Uppsala är bra.

Helena sa...

Så charmig, tänk vad vackert det är med riktigt gammal handskrift! Snart vet vi väl knappt vad handskrift är.
Go kväll!
Kram Helena

Hanna sa...

Så fin kokbok. Tack för de alltid fina kommentarern inne hos mig.
HA en fin kväll.
Kram
HAnna

Amanda sa...

Häftigt med en sådan gamla kokbok! :)

lore-mia sa...

...mein Deutsch ist auch nich Super!..Meine Kuzine wohnt neben Stokholm...Kungsägen...
Aber Dein Deutsch ist viel besser als mein!
Ein schönes Tag wünsche ich Dir!
Ela
Ps. ja,hast Du recht,ich sollinstalieren,dass jeder kann verstehen was ich schreibe...

lore-mia sa...

ach!...und die schöne Muscheldose für seinen Schmuck??....Wo gibst es so was schönes???

Ein schöne Tag!
Ela

Fågel Blå sa...

Vilken klenod så fint med en sådan gammal kokbok!
Passar bra där på hyllan!
Ha en fin vecka!
Kramar Kathrine

Livet på Vestergård sa...

Men vilken kokbok du äger! Lite svårt kanske att läsa recepten, men ack så charmig.
Ja en kaka med så många ägg har åtminstone jag aldrig bakat :)
Kram Kicki

LissasVita sa...

Tassar runt lite här hos dig och blev bloxtförälskad i den gamla bakboken....vilken skatt!!Kramen Lisbeth