fredag 7 maj 2010

Stackars lilla mamman...

Det är inte lätt att veta vilka blommor man får plocka när man är 3 år gammal. Häromdagen kom lilla Maja glad och lycklig över att hon plockat blommor till mor. Mamma svarade lika glatt och leende, tack rara du!

. Pärlhyacinterna blev en härlig kontrast i den vita tallrikshyllan. När Maja slår sig eller har det besvärligt brukar hon ofta säga med lite lillgammal röst: "Stackars lilla Majan... Det låter väldigt sött och i går kunde jag inte låta bli att tänka på hennes ord men den här gången var det mina egna: Stackars lilla mamman.

Det var inte särskilt roligt att sitta med käken uppspänd i över 45 minuter medans tandläkaren ihärdigt borrade och beklagade sig över hur stort hålet var. Som tur var kände jag ingenting tack vare bedövningen men ljudet av borren kunde jag inte stänga ute. Jag låg där och blundade under den starka belysningen och försökte att visualisera mig bort till en varm, skön strand i Thailand. Det hade säkert fungerat om jag sluppit höra den där förbaskade borren och tandläkarens klagan. Jag menar det blir ju inte bättre för mig att jag får höra hur stort hålet är hela tiden. Det förstår jag ju liksom av mig själv då hon får hålla på så länge. Nåja, nu ska jag inte klaga för saker kan vara mycket värre och den unga tandläkaren var skicklig och väldigt duktig. Jag skrattade och kände mig väldigt nöjd när jag bara behövde betala 1400 kr efter sejouren. Själv hade jag ju redan inbillat mig att kostnaderna skulle bli mycket högre.




Lite fattigare som jag var kunde jag ändå inte låta bli att smita in på Carmen för att tröstköpa något åt den lilla mamman som det varit så förskräckligt synd om. En vana som min egen mor skämt bort mig med. Utsvävningarna blev inte värst stora men det behövs inte mycket för att bli på lite bättre humör. Det blev en liten minneslappskylt för förbättrad kommunikation i hemmet och två små min och din skyltar. Nu är det dags för en sväng till Enköping för att träffa min studiekamrat. Vi ska börja skriva på vår sista uppsats och sedan är min första kurs i specialpedagogik avklarad. Ser fram emot en sommar utan studier!

En skön och solig helg önskar jag alla som kikar förbi!

Posted by Picasa

14 kommentarer:

(eddas) sa...

nei..tannlegen er vi ikke gla i:)
godt du fikk muntret deg opp med noe koselig etterpå:)
ha en flott helg
eddaKlemmer

Livet på Vestergård sa...

Tandläkarbesäk är inte roliga så visst kan man behöva lite belöning efteråt!
Ha en riktigt fin helg! Kram Kicki

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken go unge som plockade mammas blommor!
Usch för att gå till tandis och såklart du behövde få en belöning!
Ha en underbar helg!
Kramis/LenaS

Mitt hvite hus sa...

Men så skjønne blomster du fikk da..

Ikke lett når man er bare 3 år..

ønsker deg en fin helg..
klem Kerstin

hemma hos lilla mej sa...

Visst värmer det i hjärtat när man får små saker av sina Änglar♥ Bara så underbart.Visst måste man trösta sig med något fint helt klart.Tycker att klämman och texten är bara så söt är lycklig ägare av en själv.Din och min var oxå gulliga.Önskar dej en mysig dag kramar Rita ♥

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Visst ska man unna sig något efter en sådan upplevelse..man fick ju alltid något som barn..så varför inte som vuxen!! Nu ska vi dessutom betala den, ofta, saftiga räkningen ;)

ha en riktigt fin helg!!

Kramis Sanne

Marie - Systrarna sa...

Ääälskar pärlisar! Fint med en klick blå färg ;-)
Saknar att ha barn i plocka-blommor-åldern.... Får aldrig sånt numera. Men köpta tulpaner är trevligt det med!
Ha en skön helg!/Marie

Lina sa...

Hej!
Va kul att du hittade till min blogg! Tack för din goa´kommentar! Vilken härlig blogg du har!! Hit kommer jag igen! =) Har länkat dig nu så jag har full koll!

Inget vidare med tandläkarbesök, men så skönt när de är över!!! Du var väl värd en liten uppmuntran efteråt!!

Barcelona var toppen! Hit åker jag gärna igen!!!

Må så gott & trevlig helg!
Kram, Lina

Gammelbålsta sa...

Hej!
De är väl för gulliga när de kommer till sin Mamma med blommor. När jag läste vad du skrivit kom jag tänka på när min äldsta dotter var 3 år och kom hem med en stor bukett påskliljor... vi hade inga i vår trädgård. Det visade sig att hon varit hos en dam som bodde granne med oss och länsat rabatten... Tur hon var bortrest och alla andra grannar på jobbet. Tandläkarbesök är verkligen ingen rolig historia. Jag har världens tandläkarskräck. Förra året hade jag sådan skräck att jag valde att bli nedsövd... det blev dyrt kan jag lova. Ha en riktigt fin helg. Kram Aydan

Cc sa...

Usch! jag avskyr att gå till den du talar om, fast jag gör mina årliga besök fast med vånda då. Absolut skall man ha belöning efteråt, barnen får ju tapperhetsmedalj då de var till läkaren (obs när de var små) undras om det finns sånna fortfarande. KRam

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaLena.
Åh,stackars dej,vad trist med tandläkarbesök,men skönt när det är över.Själv jobbar jag på det stället varje dag:)
Eftersom du inte fick titta i någon låda hos tandläkaren:)tyckte jag du gjorde rätt i att muntra upp dej,fina saker,och som du säger.Det behövs inte så mycket.
Ha en härlig helg
kram Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon. Det är nyttigt för mig och läsa det du skriver, jag är en sån som "skrämmer barn"...fniss. Bra och höra hur man inte ska bete sig, nu är ju jag vääldigt snäll. Skönt att det är gjort, jag gillar inte och ligga i den stolen heller! Gulligt av dottern och ge dig blommor, en riktigt söt bukett.
Ha nu en mysig och bra helg
Stor kram
AnnaMaria

Lyckoslanten sa...

Gulliga förbjudna blommor du fick och likaså en fin tröstpresent efter tandläkarbesöket! Ha en riktigt skön helg! ♥

Livet på Berget sa...

Usch jag tandläkarbesök är inte kul, huja huja. Klart du var värd lite presenter. Jätte söta saker. Å lilla Majans blommor var ju ursöta:). Inte lätt att veta vad som är ok att plocka:). Ha en fin kväll!
Kram
/Sara