söndag 30 oktober 2011

Stugan-hemma, stugan-hemma?



Blogger krånglar för mig i afton, eller så är det gammeldatorns fel... Här kommer i alla fall bilderna till föregående inlägg. Tjenixen!




I veckan hade jag verkligen flax. För en gångs skull var jag först till kvarn och fick tag på ett gammalt, stort slagbord. Vid hjärterum så får man plats hela tio personer runt bordet, inte illa! Bordet var en släktklenod och tillverkat av försäljerskans farfar omkring 1880. Hon var väldigt gullig och skickade med en liten lapp om historiken. Den ska jag sätta fast under bordet så småningom. Han var sannerligen en duktig man den där Otto och jag ska vårda hans bord ömt. Avlutad furu är inte riktigt min melodi så nu jagar jag linoljefärg då bordet är oljat. Tanken är att bordsbenen ska bli vita och skivan lite patinerad. Jag har ju aldrig målat med linoljefärg och sitter nu som bäst och läser in mig på ämnet. Det verkar inte så krångligt men jag får väl öva på någon bräda först, för säkerhets skull. Sedan gäller det ju att välja en bra färg. Många verkar rekommendera Ottosons men Kulturhantverkarna är ju också ganska stora inom området. Blanda egen färg vågar jag nog inte än. Mitt nästa problem som jag tampas med är var bordet ska stå, stugan-hemma, stugan -hemma? Tur att man inte har större problem än så.





♥♥♥

9 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Så snyggt slagbord! Du hade tur som fick det. Du får prova på att ha det hemma först så kanske du kommer underfund med var du ska ha det.
Kram Kicki

Fågel Blå sa...

Så super snyggt slagbord vilken tur du hade!
Önskar dej en fin Vecka!
kramar Kathrine

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon!

Jag håller med Kicki ;)
Kan ju vara bra att börja ha den hemma och isåfall ta deen till stugan sedan om du inte ska ha den. Den är nog smidig om man ska ha fester.kalas mm...

Ha en finn vecka. Är du ledig?
Välkommen att vara med i min lilla utlottning ;)
Lite jul inspireratd.

Ha det gott !
Kramar Sirpa

ps...imorrn åker jag mot Sigtuna.

Tinas bo sa...

Men guuud vilket underbart slagbord!! AVIS!!! :)
Det är ju helt fantastiskt!!
Grattis!!!

Kramis Tina

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Men vilken lycka att hitta juste ett såå pass stort bord! Tycker oftast att de är väldigt små de där slagborden!!

Vilken lyx att ha två ställen att inreda :)

Må gott!! Kram Sanne

Hanna sa...

Ha en fin vecka!
Kram
Hanna

Vitspets sa...

Vilket fint slagbord . Du hade tur som fick det . Tack för du tittar in på min vita spets kram Karina

Lisa sa...

Hej ..Stort grattis till dig som hittat ett så fint bort. Ljuvligt. Kommer nog att gå bra när du målar det. Önskar dig en fin vecka...

Kram Lisa

Hanna sa...

Om du vill får du gärna titta in på min lilla tävling hos mig.
Kram
Hanna