söndag 12 juli 2009

Ljuvliga lavendel




Under helgen har jag plockat in lavendelkvistar som jag har hängt på tork lite varstans. Doftar ljuvligt och ser vackert ut. Läste i senaste numret av Drömhem&trädgård att man kan göra lite allt möjligt med lavendeln förutom att torka den. Lavendelolja och sockrade lavendelblommor lät både härligt och enkelt att göra. Får se om jag hinner göra det i veckan som kommer.

Lavendelolja:
Fyll en flaska med utslagna lavendelblommor. Fyll på med olja så den täcker blommorna. Låt stå i en till två veckor. Sila bort blommorna. Använd en olja som inte har så mycket egen smak. Du kan använda oljan i mat eller som kroppsolja.

Sockrade blommor:
Häll en dl florsocker i en stekpanna. Rör runt och värm. Häll i lavendelblommor. Rör om så att de täcks av smält socker. Lägg upp blommorna för att svalna på ett bakplåtspapper. Använd blommorna för att garnera bakverk och efterrätter.

Lite fakta om Lavendel (lavandula)

Ingen örtagård är komplett utan lavendel. Oavsett om den odlas i rabatt eller säng, kruka eller som häck, är den av de mest attraktiva och väldoftande av örter. Lavendeln har varit en älskad medicinalväxt i århundranden. Den kommer från vilda steniga bergstrakter runt Medelhavet. Doftande olja gjord av blommor och stjälkar har använts mot depression eftersom den anses ha både lugnande och upplivande verkan. Den har också använts mot värk, huvudvärk, hosta, sår och hudåkommor. Oljan har desinficerade egenskaper. Lavendeln trivs bäst i direkt sol och lockar fjärilar till din trädgård. På hösten eller följande vår kan den klippas ned lite grann. Även klippta plantor försämras med tiden, så dra upp några ersättningsplantor varje år. Den går lätt att föröka med sticklingar.

Nu börjar det bli dags för en liten kvällsfika innan John Blund...

Hoppas att du drömmer vackra drömmar!

Kramar Anna-Lena ♥
Posted by Picasa

22 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Det är så vackert med lavendel tycker jag! Även jag har planterat några lavendelplantor i år men de ser inte riktigt ut som dina. Det finns så många sorter. Bra med lite tips men jag har väl förstås för få för att gå dit och norpa av dem.

Kram Lisa

Feeah Faerie sa...

Nu har även jag lavendel i min lilla rabatt, men tyvärr är den gammal och ganska vildvuxen med mycket torra kvistar. Ska definitivt klippa den nästa vår och nu tack vare dig ska jag nog ge mig på sticklingsidéen. Kram på dig!

hagagården sa...

Å vilka underbar tips du kommer med om lavendel, det måste jag prova.
kram
ninni

Vitt o Vältummat sa...

Tack för recept och annat på temat lavendel. Det är en av mina favoritväxter.
Kram/Åsa

Anki sa...

Vackert med lavendel & doftar så ljuvligt!
Finfina tips du bjuder på! Tas tacksamt emot!

Ha en fin vecka vännen! Kram Anki

Hanna sa...

Fina bilder!
Hanna

Jenny sa...

Hej Anna-Lena!
Visst är det vackert med lavendel!
Dina bilder är jättevackra:)

Ha en skön dag,
Kram Jenny

Evas Passion sa...

Vad fin lavandeln ar!!!Det visste jag inte om denna ort!!!!Intressant!!Ska halla utkik har om jag hittar nagon!!!Da plockar jag med mig!!!Eftersom den kommer harifran medelhavet.Ha en bra dag!!!!du har en awards hos mig!!!(har jag redan sagt det...)

Huset vid ån sa...

Tack för din gulliga kommentar hos mig...vad fint du gjort med Lavendeln! Ser ljuvligt ut! Tallrikshyllan var också jättefin! Ha en bra Dag! Kram Therese

STENLYCKA sa...

Så vackra bilder på din lavendel och vad många saker man kan göra av lavendel. Är det dags att plocka in den nu? Skall blomman vara helt utslagen?
Ha en bra måndagskväll!
Kram

promenader på landet sa...

Lavendel är så vacker och doftar så underbart också. Vad kul att du skriver lite mer omkring den också och tack för tipsen! Må så gott! Kram från Maria

Kristall & Pynt sa...

Så vackert med lavendel,jag brukar plocka in och torka och ha i mitt linneskåp, men det mesta har regnat sönder, men någon liten kvist ska jag väl alltid hitta.
Ha det gott
Kram Sofia

Cc sa...

Vilka bra anv områden för lavendel, en av mina har fått blommor så jag skall nog prova. Jo det är tufft just nu och sedan då jag inte får skriva om vad jag upplever nu (på bloggen). Sonens ex anser att jag blottar henne och hennes familj, fast jag skirver ju inte om dem utan vad jag upplever. Fick hämska påhopp (hon är nyfiken, svartsjuk och läser min blogg) Så inläggen käns torftiga just nu. Kram

Lisa sa...

Håller med, det är både vackert att ta in lavendel, och doftar gott! Jag har ingen egen lavendel själv tyvärr men tänker absolut plantera när det blir dags att ta tag i trädgården... Då blir det kanske till att göra lite lavendelolja sen. :)

Ardisia sa...

Hej! ååh ljuviga lavendel :) Jag tyckte också tipsen i D&T var bra, ska nog pröva några av dem!

Tack så hemsk mycket för dina ord hos mig! Jag tycker också vår hall blev bra till slut :) Boaseringen har vi byggt själva. Lycka till med renoveringsplaneringen!!
Kram Ardisia

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, tänk vad lavendel är härligt! Men tyvärr lite svår är uppe. Får njuta av dina bilder!
Carin

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härligt doftande lavendel inlägg!!!

Egen Olja gjorde jag igår , fast med rosor i ..hitta ett recept på aftonbladet...just nu har jag gjort badsalt med;)))

Men de sockrade måste jag allt pröva på nått nytt det!! Tack förtipdet!!!

Kramisar Millan ♥

hagagården sa...

Hej
Nej det är inte svårt,det är bara att häfta fast tyget med häftpistol sen limma dit ett kantband o vips så har man en ny stol.
kram
ninni

Huset vid ån sa...

Tack för titten..Hoppas att du får en bra dag! Själv ska jag åka på "tur" till svingelskogen i Degerfors med några kompisar! Kram Therese

Smultronlycka sa...

Hej hej!!
Å så kul att du skrev lite om lavendel och tack för fina tips!!
Låter spännande att kandera dem!!
Blev direkt sugen att gå ut och klippa av lite kvistar från vår tuva i trädgården ;)
Jag satte ner en lavendel i rabatten förra hösten som jag hade i en kruka.
Trodde inte den skulle överleva men det gick fint!!
Jag skrattade gott när du skrev hos mig att du funderade på att norpa lite av din grannes häck!!
Det skulle se ut det!
Då kanske du blir med i Aschbergs Grannfejden så jag får se dig på TV,hihi!!
Hoppas allt är bra!!
Ha det gott!
Kramar Anna

Vikeskärs hem och vardag sa...

Härligt med all lavendel... Fint att hänga upp. Hoppas du har det gott, kram

Crinoline sa...

Hei,Anna -Lena.Takk for tips om hva man kan gjøre med lavendel.Jeg hadde plantet lavendel i to kurver,men de har dessverre visnet. Tålte nok ikke den veldig gode sommerværet da vi var bortreist i en uke...Ønsker deg en fortsatt fin sommer.