fredag 10 juli 2009

Skogstur och kaniner

Med korgen gick vi glatt ut i skogen på jakt efter skogens guld, kantareller. Min kära far var en mästare på att hitta svamp. Även dåliga svampår lyckades han alltid komma hem med kassarna fulla. Vet inte riktigt hur han bar sig åt och tyvärr har jag inte ärvt hans "svampnäsa". Jag får vara glad om jag hittar så det räcker till en eller två svampmackor.
Hemma i postlådan väntade en annan skörd. Har ju som många andra fastnat för de underbara kaninerna från Maileg. Efter att ha sökt med ljus och lykta över hela internet hittade jag till sist en webbutik "Kokobello" som reade. Först tänkte jag bara köpa en åt lilla Maja men sen kom jag på andra tankar och det blev en liten kanin åt alla mina barn. Maja blev förstås stormförtjust och började leka på en gång. Mina gossar delade väl inte riktigt mammas entusiasm, de fällde en kommentar om att kaninerna var söta och gav sig sedan ut i regnet och kastade frisbee.
På eftermiddagen blev det en sväng till en loppis i min närhet som jag aldrig besökt förut. Loppisen ligger i en liten pittoresk by som heter Hova. Det går att åka till den via gamla E4-an som löper mot Uppsala. Ett par kilometer innan Vassunda finns en skylt "Fynda i Hova" (om man kommer från Stockholm)och där svänger man höger och följer en liten mysig landsväg i ca 10 minuter. Det går också att åka via Odensala. Loppisen i Hova är öppen mellan 10.16 varje dag under julimånad. Det finns massor av prylar där, en hel lada i trevåningsplan, ett himmelrike för loppisfreak med andra ord! Idag hade jag med mig alla mina tre små busar så jag hann bara göra några små fynd bland annat den här lilla, söta rottinggruppen som passade utmärkt till kaninerna.

Det blev också några stolfynd och eventuellt kommer min lilla Maja på bild i UNT nästa söndag. Hon gick och kånkade på en minst sagt lite skabbig, pratande apa, som jag till min stora glädje lyckades finta bort! Fotografen som var där för att göra reportaget tillsammans med en antikhandlare tyckte att Maja var söt där hon gick. Maja brukar i normala fall vara en riktig linslus blev lite blyg så vi får väl se om hon kommer med. Det var en liten rolig anekdot i vilket fall som helst. Dessutom fick mamma ett insidertips av fotografen och köpte en antik barngungstol av rotting till ett kanonpris! Ibland har man flax! Apropå flax börjar det bli dags för mig att flaxa ut till Arlanda och hämta kära maken som kommer hem snart.

Hoppas att solen skiner där du är!
Kramar Anna-Lena ♥

Posted by Picasa

14 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Vilka fina bilder och vilken härlig dag! Hoppas att hon kommer med i tidningen de brukar tycka att det är så kul när de väl får se sig själva.

Kram Lisa

promenader på landet sa...

Visst är det spaännande och roligt att plocka svamp skönt att gå i skogen och gott att äta en svampmacka! Hoppas du hittar fler nästa gång! Jag tror det blir ett bra svampår i år efter allt regn! Stor kram från Maria

Anonym sa...

Så himla himla goa bilder, less is more!

Agneta från Österlen

Evas Passion sa...

kul med svampplockning!!!!Och vilka fina kaniner!!!oerhort sota!!!paminner om pelle kanin tycker jag.och vilken tur de har som har fatt en mobel!!!nu kan de sitta dar och mysa och dricka te....ha en bra helg!!!Komplimanger for ditt satt att skriva och bilder!!!

Ida sa...

Hej hej!
Vad mysigt med kantarellspaning. Blir så avis på alla som hittar svamp, själv kan jag kliva över svamp utan att upptäcka den. Vilka underbara kaniner du fyndat och vad kul med en sådan loppis som är så stor. Hoppas att lilltjejen kommer med i tidningen.
Ha det så gott.
Kram Ida

Anki sa...

Menar du att svampen är här redan!? Men man kanske ska ge sig ut på en tur då! Brukar hitta i skogen utanför, men än har jag inte sett nån!
Jaså du har varit i Hova på loppis?...Då kanske man kan ta en tur dit oxå...inte så långt härifrån!
Gud vilka gulliga kaniner...jag tror bloggvärlden fått kanin-noja, hihi...blir nog till att skaffa några egna!

Ha en fin helg! Kram Anki

Kristall & Pynt sa...

Så mysiga bilder på dom söta kaninerna.Såg dom första kantarellerna igår så det blir nog till att plocka lite svamp i helgen.
Ha det så gott
Kram Sofia

Flaggduken 2 sa...

Älskar Maileg! Så sött!
Kram Petra

Ardisia sa...

Hej! Så söta kaniner! Ägen ingen Maileg själv men skulle absolut inte tveka om jga hittade en billigt.

Kul att hitta nya loppisställen! Hoppas du får mer tid att utforska nästa gång :)

Lycka till med kantarelljakten! KRAM

Anki sa...

Haha...tror du jag e vilsen eller!?...hm, jaaaa...så e det nog!!
Det är nog inte rätt Hova när jag tänker efter, hihi...Men vem vet, det kanske finns nåt kul i mitt Hova oxå??

Kramelikram!

Vitt o Vältummat sa...

Grattis till loppisfynden. Hoppas Maja kommer med i tidningen!

Cc sa...

Å vad jag önskar att jag hann med att gå ut i skogen, fast med det som händer här nu så vet man intte,,,jag kanske skall fly från allt sätta mig i skogen och bara vara, vilken ide jag kom på. Kram

Vita små hjärtan sa...

Vilka raringar sitter på rad!
Kram Agnetha

Cc sa...

Det är inte lätt när föräldrar måste gå skilda vägar, vilket detta handlar om. fast man hoppas ju att det skall lösa sig för allas bästa. barnen ens är ju barn och man vill finnas där så mycket det går utan att styra, för det är deras liv. Det är svårt att bara se på men stötta vid behov. Tack snälla för de värmande orden. Kram