tisdag 8 september 2009

Ja, må han leva...

Hurra, hurra, hurra för vår lilla Simon, 5 år ida´!




Idag fyller vår älskade Simon 5 år. Han föddes en strålande vacker höstdag på akademiska sjukhuset i Uppsala. 9 minuter hann vi vara i förlossningsrummet. Timmarna innan hade jag spenderat i sjukhusets dusch. Stunden i förlossningsrummet kan mest liknas vid en parodi. Mellan lustgasen och krystningarna skrek jag åt min kära make att hämta vatten. Det hann nog bli omkring 15 glas på den korta stunden. Jag bara ropade efter mera vatten och min kära make fick springa som en skottspole mellan mig och handfatet. Jag var helt förfärligt dödstörstig, helt uttorkad efter den långa stunden i duschen. Det hela var smått hysteriskt om jag säger så. Värkarna minns jag knappt men törsten den kommer jag aldrig att glömma...

I afton blir det lite kalas för vår "lilla, stora" krabat. Soppa och pannkaka står på menyn. Fiskdamm, paket, lek och stoj och så kommer hedersgästerna förstås... famor och farfar! Dessutom måste jag bjuda er som kikar förbi på världens godaste havrebollar. Receptet kommer från min kära grannfru och dessa bollar gör megasucce´på alla kalas.




Saras godaste havrebollar!


250 gr smör
2,5 dl socker
2,5 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
7,5 dl havregryn
1/2 dl starkt kaffe
Kokos till garnering.


Lägg ingredienserna i en matberedare och kör tills det blir en jämn smet. Om smeten blir lite lös kan man låta den stelna en liten stund i kylen innan utbakning av bollarna. Havrebollarna går bra att frysa in.


Jag måste dock utfärda en liten varning från livsmedelsverket. Dessa bollar kan vara extremt beroendeframkallande, särskilt hos barn och sötsugna vuxna!




Hoppas att du får en mysig dag!
♥Kramar Anna-Lena♥










































Posted by Picasa

14 kommentarer:

vardagsvitt sa...

Supergrattis till födelsedagskillen -Hurra Hurra!!
Hoppas ni får en härlig dag!
Grattiskramar Marith
Fint med bilder i svartvitt.
Kram Marith

OlgaA sa...

GRATTIS!!!! Till stora krabaten!=)
9 minuter? Det känner jag till. Min andra dotter tag bara 9 minuter på sig att komma till världen. Personalen trodde inte på mig när jag skrek att "jag kan inte hålla längre! Det kommer ut!"=)))) Bara när de tittade och fick se att det stämde satt dem igång alla förberedelser.... Men det gick så fint så ;D
Grattis till mamma och pappa passar jag på att säga, dem har mycket känslor varje födelsedag. Eller hur?=)

Evas Passion sa...

Vad fin din son ar!Komplimanger.Min aldste son fyllde 6 ar 17 augusti.Det ar underbart med barn.Tack for receptet!!!!Smask!!!Ha ett underbart kalas !!!!Forlossningar ar alltid intressanta att hora,jag har fott min bada gossar har i Italien,och pa sjukhuset som ligger har i narheten ger dom inget,allt naturligt.Men jag maste saga att det har gatt bra och snabbt bada gangerna.Forsta gangen fodde jag i vatten.Min andre son ville jag ocksa foda i vatten,men strommen gick och vattnet blev kallt.....Givetvis med mitt andra barn sa var det underbart att jag lyckades ha kontroll over allt,och krysta bra,men man vet ju da med erfarenhet:-)
Dom ogonblicken ar ju dom man aldrig glommer........Gulligt att du ville dela med dig av din dag:-)

Ha en bra dag kara du!!!

Kram Eva

Helena sa...

Grattis till Simon på 5-årsdagen! Vad fint du skriver om den fina dagen! Tack för att du delar med dig av receptet! Kram helena

Sjabbig men chic sa...

Stort grattis till storkillen!!
Tänk att man kan bli så där törstig under en förlossning det har jag aldrig hört faktiskt. Lite kul. Däremot så vet jag att jag var oerhört törstig efter förlossningarna. Eller jag är ju ganska törstig jämt så det har ju inte gått över än egentligen. Jag dricker mycket helt enkelt.

Kram Lisa

designochsnickeri i lantlig stil sa...

Hälsa och gratta lilla Simon på hans dag:)kram Eva

Blåbär och Mjölk sa...

Ett jättestort GRATTIS till din fina lille prins! :)
Blir rörd när jag läser dina rader...slungas själv tillbaka till min dotters förlossning..oj vad vi kvinnor kan!
Hoppas ni får en underbar och skojig födelsedag!!!
Jag ska nog ta och göra dessa smarriga havrebollar till min lilla tjej. Hihi ja jag själv älskar sött också ;)

Grattis kraaam till din lille kille! / Åsa.

I mitt hjärtehem sa...

Log då jag läste ditt inlägg, min kille är också fem år och vi var inne på förlossningen i tio minuter...och jag minns också bara hur törstig jag var, grack oavbrutet :0)

kram åsa

promenader på landet sa...

Stort grattis till sonen visst är det mysigt när barnen fyller år! De är ju så glada! Kram Maria

STENLYCKA sa...

Vilket sött födelsedagsbarn. Ett stort grattis till honom.
Receptet måste jag pröva jag tar risken även om man kan bli beroende.
Kramar

Anki sa...

Grattis i efterskott till lille Simon!
Tänk varje gång dom fyller år barna, så tänker man tillbaka på just den "dagen"!
Fortf gör jag det fast dom är såå stora mina *ler*
Men visst är det härligt!?
Hoppas ni hade en mysig dag!

Goa kramen! Anki

Vita små hjärtan sa...

Grattis till lilla prinsen!!! Ja vissa saker glömmer man aldrig!!!
Ha en fin dag!
Kram Agnetha

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Stort grattis till din söta 5-åring, alldeles försent men jag har missat lite i bloggeriet. Ha det bra vännen
Kramar
AnnaMaria

Lissboden sa...

Grattis i efterskott till din fina lille kille!
Vad härligt med en förlossning som går så fort trots vattendrickandet. Jag är själv snittad tre ggr så jag avundas kvinnor som har fått "normalt". Det verkar vara en härlig känsla.
Receptet får jag spara till jag får barnbarn.
Kram/Maria