lördag 12 september 2009

Patentflaska och gamla krukor...



Hej på er!

Visst är det härligt med helg! Solen skiner, morgonluften är krispig och frisk, det är stilla och tyst men inte hos oss. Här slog våra små upp ögonen kl. 7 i morse, helt ok då kära mor slocknade klockan 9 på kvällen igår. Tji fick jag, inget mys med maken och inget bloggande hann det bli heller. Får ta igen det lite snabbt nu. Laddad med energi och huset i hyfsad ordning ska jag nu bege mig ut i trädgården och påta en stund. Lite planteringar och plock ska det bli innan jag får avnjuta en kaffe ute på trappen. Lite lek måste ju också hinnas med... Som tur är tycker Maja att det är rätt roligt att plantera och hjälpa mig med diverse trädgårdssysslor som t ex att dränka våra blommor i vatten.

Häromdagen hade jag den stora turen att rädda en gammal stor brun flaska i träbehållare från att omvandlas till fjärrvärme. En ung man höll precis att slänga den i containern vid återvinningsstationen då jag kom körande där i precis rättan tid. Mannen såg rätt förvånad ut när jag vevade ner rutan och frågade om jag kunde få flaskan. Ja, visst sa han. Tänk vad lite det behövs för att göra någons dag, jag blev överlycklig! Det här är ju billigare en loppis så idag tänkte jag tillbringa 5 timmar vid tippen, hihi... tänk vilka klenoder jag kan komma hem med och det helt gratis! Skämt åsido. Det är förfärligt att det slängs så mycket användbara prylar. I vår kommun finns ett samarbete med socialtjänsten och psykiatrin som har öppnat en loppis-Återbruket- och de får många saker till loppisen från en uppställd container på återvinnings-stationen. I den containern går det bra att ställa massor av gamla saker som fortfarande går att använda. Själv skänker jag en hel del prylar dit. Ett jättebra exempel som fler kommuner borde ta efter. Gamla , fina saker återanvänds och det skapar arbetstillfällen för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Den gamla flaskan fick tillsammans med några slitna (läs patinerade, *ler*) lerkrukor , höstblommor och annat smått och gott bli ett litet välkomnande höstarrangemang hos oss. Ångrar nu bara att jag inte köpte några fler bruna glasflaskor på loppisen igår men det får bli en annan gång.

♥Hoppas att du får en härlig lördag!♥
Soliga höstgoa

Posted by Picasa

16 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, det där var verkligen en superbra idé med återbruk. Vilken jättefin blomlåda. Helt underbar. Flaskan gjorde du rätt som räddade.

Kram Lisa

Vita små hjärtan sa...

Å vad fint o mysigt du har fått till det med lite av varje...mmm...
Kramar Agnetha

Marita sa...

men vilken klok kommun, jättebra ide! Visst är det trist när användbara saker bara slängs...
Vad fint du arrangerat med blommor och krukor. Toppenfint!
kram, Marita

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, visst är det härligt med hösten och allt man vill göra. Gäller att njuta. Det ska jag göra idag! Trevlig helg!
Carin

Vit som snö sa...

Vi har också ett sånt bra projekt där de som kommit ur missbruk jobbar med återbruk. Har fyndat massor där, bl.a ett fint gammalt piano med kandelabrar.
Det gäller att vara på rätt plats ibland, då kan man rädda sånt som en del tror är skräp.
Vad jättefint du gjort med gamla fina krukor o annat!
Kram Cilla

Mitt hvite hus sa...

Elsker gjenbruk... nydelig og sjarmerende ting du viser...Har akkurat vært på loppis og funnet mine fluktstoler som jeg har sett etter lenge... de skal pusses opp og taes i bruk neste sommer...
*God helg.:Klem Kerstin

hagagården sa...

Å va härlig att få åka förbi så där och hitta ett fynd bara sådär,underbart.
kram
ninni

vardagsvitt sa...

Härligt arrangemang...
Det är nästan mysigare att plantera på hösten än att göra snyggt på våren.
Trevlig lördagkväll
Kram Marith

Ida sa...

Vad fint det blev! Visst är det synd på alla fina saker som slängs, återbruket är en bra idé! Jag har också varit sugen på att ta med saker hem från tippen, men när jag nämnde det för min man fick jag en mördande blick tillbaka
- "Vi åker till tippen för att bli av med saker, inte för att komma hem med fler!" vi har inte riktigt samma syn på gamla saker ;)

Cc sa...

Varför kan inte fler återbruk ha loppis. Det är skam på torra land vad fina grejer som slängs. Jag kan säga att jag skall ta det lugnt oaftst blir det inte så. Kram

Anki sa...

Hallojsan!
Jättesnyggt på din trapp! Såna bruna flaskor med behållare såg jag på loppisen här hemma!
Vi har oxå nåt liknande på våran "tipp", det som kan återanvändas tas tillvara på!
Men mycket slängs bara på hög!
Lite synd för en del grejer har nog varit Ritigt fina innan dom hamnade på högen!
Jaja, så kan det va! Får väl ställa mig utanför på pass *fniss*

Hoppas du fått lite mys nu, eller du kanske somnade igen, hihi...

Gosekramen! Anki

Vit som snö sa...

Tack för ditt beröm, vad gullig du är!
Ja, jag brukar oftast texta först på papper o sen överföra med karbon för att få texten på rätt plats o avstånd. Sen suuuperfin pensel. Vill du ha en hotelladress på vagnen eller?! Man kan ju googla på t.ex hotell eller restauranger i t.ex Paris o få ex på adresser. Eller vill du ha något speciellt ord?! Jag kan ju en del franska men om jag kör fast brukar jag gå in på t.ex ordlista.se där du kan översätta alla möjliga språk.
Kram Cilla

Nicole sa...

Vilken jättebra idé! Det är inte klokt så många fina saker som slängs bort och om det dessutom innebär jobb för människor som är utanför arbetsmarknaden så är det ju toppen!
Hoppas att du fick en riktigt härlig dag i trädgården!
PS. Om du vill köpa en riktig kotavla så finns de i Örebro ;).

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken tur att du kom precis då, flaskan blev jättefin hos dig. Ide´n med återbruk är jättebra, sånt finns inte här vad jag vet. Ha nu en fin söndag.
goa kramen
AnnaMaria

Huset vid ån sa...

Hej svejs! Vad fint du gjort....Din låda var så fin också! Hoppas att ni hade det trevligt med er nya båt och att allt gick bra! Önskar dig en fin o solig söndag! många Kramar Therese

AkH sa...

Visst är det kul när man kan återanvända. Jättefina saker du har fyndat.
Fortsatt trevlig helg!
Anna-Karin