söndag 10 juli 2011

Blommigt värre!

Hej på er alla i SommarSverige!

Visst är det härligt med sommar. Idag blir det ett blommigt inlägg från mig. Mina nyplanterade "New Dawn" rosor blommar för första gången. Bakom spaljen har kära maken häftat fast ett gammalt gardintyg i spets, som får fungera som temporärt insynskydd tills rosorna växt till sig. Nu får jag hoppas att mina rosor överlever den kommande vinter, tar tacksamt emot alla tips från alla med rosvana. Jag har fått dille på rosor och idag köpte jag en ljuvlig lavendelrosa ros, Blue Moon, nere vid Steninge slotts trädgårdsmästeri. Var jag ska placera den återstår att se, kan den överleva i en stor kruka månntro?

I en av mina plåtlådor samsas lite rosa petunior med blålila Lobelia.
Jag har fortfarande lådor kvar till sommarpris 150 kr st, om någon är intresserad.


Den skira och spröda grusnejlikan är också en sommarfavorit hos mig. Synd att den inte är perenn. Vattenflaskan i metall har jag norpat av käre svärfar, tusen tack!

Lite mer Lobelia i en korg. Oftast har man den samplanterad men jag tycker att den är ganska fin som solitär med.

Slutligen kommer en bild från ett hörn på verandan. Som ni ser har jag en dragning åt vitt, rosa och lila, mina absoluta älsklingsfärger. Det var min blomsterkavalkad för dagen! Önskar att jag kunde sända er ett doftprov av min nyfunna ros, Blue Moon, den doftar himmelskt!

En underbar söndag önskar jag alla som kikar förbi!

7 kommentarer:

Feeah Faerie sa...

Båtlivet ser så mysigt ut. Njut. Kram

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag har några härliga New Dawn som blommar för fullt här hemma. Jag har alltid varit så noga med rosorna, klätt in dem med granris och säckväv mm mm. Alla har dött. De sista åren har jag struntat i allt och bara låtit dem vissna ner på hösten och låtit dem vara över vintern. När våren kommer och björken får musöron så har jag klippt ner rosorna. Nu för tiden har jag jättefina rosor som bara blir större och större. De klättrar på rostiga armeringsnät och är planterade i söderläge.

Lycka till med dina. Mitt råd är att låta dem vara och sköta sig själv.

Vi har zon 5.

Kram Teres

Livet på Vestergård sa...

Hos dig blommar det verkligen vackert! Några av mina sommarblommor har tyvärr vissnat så i morgon ska jag köpa lite nytt.
Kram kicki

Hanna sa...

ha en fin vecka.
kram
Hanna

Lyckoslanten sa...

Så fint och blommigt det är hos dig! Jag har haft otur med rosor hittills. Underbart på verandan din! ♥

Karin - Mina Rum sa...

Vad fint du har där på verandan. Fina färgkombinationer.

Lite extra kul att läsa inlägget nedanför om er båt. Jag vet precis hur det ser ut där i Rosersberg, eftersom min moster och morbror bor där. De hade sina båtar nere vid båtklubben i många, många år också. Jag tror att min morbror var hamnkapten under en period. När jag var liten hade vi också vår båt där under någon vinter. Roligt att läsa om platser man känner igen.

Ha det gott. Kram!

Mormors gård sa...

Hejsan!
Vilken härlig blomsterkavalkad!! Rosor är bara så fina, de är både vackra att se på och fyller trädgården med sin härliga doft!
Jag tror din New dawn klarar vintern riktigt bra bara du planterat den tillräckligt djupt. Att övervintra rosor i kruka är lite knepigt, du hamnar nästan gräva ned krukan i ex. trädgårdslandet för att den inte skall frysa. Det är bara att pröva, många gånger hamnar man pröva sig fram då det handlar om trädgård.
Ha det så skönt och njut av rosorna!
Kram Jessica