tisdag 26 juli 2011

Kom så hälsar vi på hos Maja!

Det blev ett par dagars bloggpaus men nu är jag tillbaka. I helgen har jag sysselsatt mig med att göra det lite mysigare i Majas rum. Om det nu går att få mysigt utan pärlspont??? I flera år har den vackra kökssoffan från farfars barndomshem stått i garaget och bidat sin tid. Nu har den väckts ur sin törnrosasömn, då målningen av soffan äntligen har blivit av. Det är bara en fin inskription som fattas. Lapptäcket, en gåva från gammelmormor, vid Majas namngivning letade sig också fram ur gömmorna. Häromdagen berättade svärfar för mig att han sov i soffan som tio-åring och nu gör Maja det, så mysigt att få förvalta denna skatt!

Majas rum ska så småningom bli på nedervåningen. Tanken är att alla barnen ska få egna rum nu efter utbyggnaden, men det får nog bli ett höst-och vinterprojekt.

Tills dess får vi klara oss utan spånt och målade trägolv. Majas bord är gammalt och i gustaviansk stil men idag är det dukat för kaffe-rep med finduk och allt.

Maja tycker mycket om att duka upp till kalas, även om det brukar se lite rörigare ut under hennes lek.


I bokhyllan bor en liten kaninfamilj från Maileg. Till mitt stora förtret är minstingen i familjen på rymmen sedan ett par månader. Får nog förlika mig med tanken att den är borta och köpa en ny bebiskanin snart.


En söt gammal hylla på väggen får agera köksförvaring.


I ett annat hörn av rummet står en gammal spegelbyrå, som jag fyndat för länge sedan på Blocket.


På byrån ligger förstås en spegel och en borste, allt för den lilla prinsessan!


En soffa för sagoläsning och mys är inte heller så dumt! I helgen när jag behövde skingra tankarna lite drog jag i gång ett litet mini-projekt. Ute i garaget började jag snickra på något till Majas rum och bilder på det kommer i nästa inlägg.

En riktigt skön sommarkväll önskar jag alla som kikar förbi!

4 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad fint det blev med soffan/sängen. VI hade också tänkt att göra så sen men nu hittade jag en så otroligt fin växasäng nästan gratis som ska få bli vitare senare.

Så gulligt med en massa mini serviser mm. Maileg är en favorit även här och jag har planer på att göra en liten hörna jag med.

Kram Teres

Amanda sa...

Vilket mysigt rum Maja hade! :)

Home No.1 sa...

Hej vad rart rum!! Kram Annica.

Anette sa...

Hej
Va fint du fixat i Majas rum ,där måste hon stortrivas :)
Har kikat igen din blogg lite va ju ett tag sen jag va in,vilka fina bilder du visar du har de så himla fint :)
Ha en toppendag
Kram kram Anette