söndag 31 juli 2011

Egen härd är guld värd!

Förra helgen drog jag igång ett litet snickeriprojekt här hemma. Cirkelsåg och diverse verktyg åkte fram. Tanken var att Maja skulle få ett litet lekkök i lantlig stil här hemma.


Som tur är har jag en liten mini-Ernst hemma som hjälpte mig att färdigställa projektet när det började bli lite avancerat. Nu kanske somliga tror att det var en uttänkt strategi från min sida men så var inte fallet. Jag är helt hopplös på att såga rakt och tro mig, jag försökte!

Diskhon är en liten bytta och kranen är gjord av en avkapad gardinstång, en träbit och lite porslinsknoppar. Hela köket är gjort av material som låg i garaget och skrotade. Köket blev allt annat än perfekt men det är ju det som är charmen med ett egenhändigt byggt kök.

Lite nya lekattiraljer inhandlades från IKEA


och Maja lekte förnöjt med sitt nya kök en hel dag!


Den lilla, söta kopparkitteln är från min mormors barndomshem.


Nu är det dags att plocka fram symaskinen och sy ett litet förhänge som ska hänga framför vasken. Att det ska vara så svårt att få tummen ur. Bakom köket ska det också bli en liten vägg så småningom, där lite köksattiraljer ska hänga. Det kommer dock att dröja ett litet tag då maken roade sig med ett litet cykelstunt och skadade handen rätt rejält, så kan det gå när man ska imponera på sönerna...


En härlig söndag önskar jag alla som kikar förbi!





♥♥♥

13 kommentarer:

Marita sa...

Vilket jättegulligt kök du/ni har gjort! Förstår att lilltjejen hade roligt hela dagen! Det var väl onödigt av maken din att skada sig när han har arbetsuppgifter att utföra ;-D. Näe, jag tycker nog lite synd om honom i alla fall, han har säkert ont!
Lycka till med sömnaden och ha en underbar dag! Kram, Marita

Jenny sa...

Så superfint!! Vilken bra idé och jag kan tänka mig att notan inte riktigt slutade där det kan göra på en leksaksaffär, som dessutom inte är lika fin!
Ha en bra dag, kram Jenny

Vikeskärs hem och vardag sa...

Men så gulligt och fiffig ide :)
Kan tänka mig att det blev uppskattat.
Kram

Feeah Faerie sa...

nä dra mig... nu har Maja finare kök än vad jag har! Väldigt bra gjort av dig min vän. kram

Livet på Vestergård sa...

Så fint kök Maja fick. Kommer att bli riktigt bra med en vägg bakom också.
Hoppas makens hand repar sig fort!
Kram Kicki

Lisa sa...

Tycker det var ett alldeles underbart kök jag. Så duktiga ni är. Superfint...

Kram Lisa

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Vilket sött litet kök till din prinsessa, jättefint! Älskar den lilla kranen med porslinskranarna, rolig idé. =) Själv hade jag aldrig kunnat komma på tanken, fiffig är du!

kram Emma - Emmas Vita Drömmar

Den Grønne Baljen sa...

Jeg er virkelig imponert... så utrolig fint det ble.. kan bare tenke meg så fornøyd lille frk er..

Hun er nok stolt av sine flinke foreldre..

klemmer til deg

Lyckoslanten sa...

Men så sött! Och vilket gulligt rum hon har! Cirkelsåg - jag ryser vid blotta tanken! Du är företagsam du även om "Ernst" hjälpte litet! Varje liten flickas dröm! ♥

emilias gömmor... sa...

Vilket härligt kök, och ingen annan har ett likadant. Ett helt unikt kök. En väldannas bra idé!
Hoppas dottern kommer att njuta lääääge av den!

Kram Mimmi

Änglarnas hus sa...

Jag kan tänka mig att detta genast blev en favorit i hennes rum! :)..gillar att den är personlig!!

Må så gott i sol och värme!!

kRAAM sANNE

Mormors gård sa...

Tack snälla du för inspirationskicken!!
Vilket härligt rum er lilla får njuta av!Köket är såå sött!
Vad duktigt av dig att dra igång ett snickrarprojekt så där bara :) Det där med att såga rakt är en hel vetenskap... jag tycker lugnt vi kan överlåta det åt våra respektive ;)
Ha det bra!
Kram, Jessica

Liza sa...

Vilket fint litet kök ni fått ihop, såå sött!

Mvh Liza