tisdag 12 januari 2010

Det mest underbara...

i livet borde ju vara mina barn men idag är det faktiskt lite bilder och inspiration från Jeanne d´Arc Livings senaste nummer. Vissa dagar har man oddsen emot sig, det är bara att inse! För en 6-åring som beter sig som en mini-tonåring, en femåring som är mellanbarn och ständigt ( läs ofta) gör revolt och en charmerande men oerhört trotsig tvåårig liten dam är ju inte en helt lätt kombination. Sätter sig inte den ena på tvären, så gör den andra det i stället. Garanterat! Det blir inte bättre av att man läst en hel massa pedagogik om hur man ska bete sig mot barn och således ställer rätt höga krav på sig själv. Jag kan säga så mycket som så att pedagogen var inte närvarande idag utan den vanliga mamman. Det är ju faktiskt vad jag är... mamma till mina barn och dagen till trots älskar jag dem över allt annat på jorden. Puss på er mina guldklimpar!


Nu ska jag sluta trötta ut er med mina personliga reflektioner om mitt mammaliv och i stället fokusera på något positivt. I afton får det som sagt bli lite lånad bildinspiration från det senaste numret av Jeanne d ´Arc. Efter att allt julpynt är bortplockat kan det lätt kännas lite tomt. Här är ett tips som råder bot på det. Dekorera dina ljus med olika, små, vackra ting. Här på bilden har de använt gamla nycklar men man kan ju praktiskt taget hänga dit vad som helst, bara det är något man själv tycker om.


Siffror, stenciler och bokstäver är en trend som fortsatt håller i sig under året. Den mjuka romantiska vita stilen börjar luckras upp och inredningen innehåller mer slitet och gammalt med färgkontraster och inslag av industri.

Här har de lagt gamla silverbrickor under tallrikarna. Nice! Och vilken lampa!

På den här bilden har ägaren hängt upp ett gammalt tygstycke som duschdraperi. Med tre, glada vattenstänkande barn i duschen fungerar väl den här varianten måttligt bra. Tur att vi har en dusch i glasbetong numera, vattenfläckarna får jag leva med... Det finns en annan variant av det här och det är att man köper det billigaste, genomskinliga draperiet i plast på IKEA och sedan syr fast det gamla lakanet i det. Vips har man ett lite mer funktionellt duschdraperi.

De olika reportagen i magasinet var lite motsägelsefulla i mitt tycke. I det ena reportaget handlade personen i fråga aldrig på loppisar utan enbart i butiker som tar in franska unika vintage saker som exempelvis Butik Sophie. I det andra reportaget förespråkade personen att man själv söker efter unika saker på loppisar. Här gör jag inget ställningstagande utan man får väl helt enkelt gå på sin egen känsla, alla vägar är ju rätt utom den som är fel... Personligen tycker jag själv mycket om att gå på loppisar och vurmar väl lite mer om det egna kulturarvet. Dessutom tycker jag också om tanken med ett återbruk. Det slängs förfärligt mycket saker helt i onödan.
♥♥♥


Det känns väldigt roligt att så många vill delta i min utlottning. Jag är väldigt glad för det men gladast är nog... Malin. Än finns det gott om tid att vara med. Lämna en kommentar i föregående inlägg om du vill delta.

Önskar alla som kikar in här en härlig onsdag!


Posted by Picasa

31 kommentarer:

Cc sa...

Har kikat lite i den på jobbet, vågar inte mer man vill ju så gärna göra om alllt, suck. Kram

Lissboden sa...

Hej Anna-Lena!
Härliga och motståndsfulla tankar idag om livet som mamma till små barn. Jag minns förstås precis hur det var och inte är det lätt att vara pedagogisk i dessa sammanhang.
Vilka vackra bilder du visar och det är roligt att alla har sina tips och knep för att fixa till det nu när det känns lite tomt efter allt julpynt.
Ha det så gott!
Kram/Maria

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaLena.
Ja att vara mamma kan ju göra en galen ibland:)Men det är ju samtidigt det bästa som finns.
Försöker bara skumma dina bilder idag,vill inte se något ur magasinet innan jag läser det.Att få hem en ny tidning är en riktig högtidstund för mej.Visst är det My lovely things-Annas hemreportage?
Ha det bäst
Ps.måste vara med i din tävling också.
Kram Anette

Evas Passion sa...

Den tidningen verkar ju underbar!!!Gulligt att du visar lite av bilderna!!!!

kram Eva

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Förstår precis dina tankar kring barnen. Själv pedagog och inte alltid gjort rätt mot mina barn.... Sånt är livet! Eller vem vet vad som är rätt och fel!
Det gäller att kramas mycket!
Nu vill jag vara med i din tävling!
Har länkat till din blogg!
Carin

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ ja jeg husker når mine barn var små...var det den ene så var det den andre som trasset... det kunne være slitsomt...men så utrolig hyggelig tid ogsåå...



Ssiste nr er virkelig bra av J D---

Så masse fint... masse inspirasjon..


ha en fin uke..

klem Kerstin

Livet på Berget sa...

Känner igen din mamma reflektion, nu har jag ju bara ett barn men det där med pedagogik flyger bort ibland när man blir pressard för hårt. Inget att göra åt jag tror man gör ett bra jobb över lag ändå, hoppas jag ialla fall:). Så otroligt vackra bilder, suck suck så där skulle man ha. Men med en liten börs så blir det loppis, skrapa, måla och fixa med små medel och det är också kul. Återbruk är miljövänligt sedan så får man ju en viss "relation" till det man gör själv, eller hur.
Ha en bra dag!
Kram
/Sara

Norregård sa...

Hej!!
Måste köpa tidningen!! Nuuuu!!!
Det där med att måla på plastmatta...Jag har faktiskt köpt färg till duschrummet nere! Väggarna bara, vi duschar inte så ofta där så jag tänkte prova med det först!! Men har inte kommit så långt. Om man målar golvet tror du det repas lätt av hundtassar???
Kram Kram Malin

hagagården sa...

Hej
Underbart fina bilder du visar idag.
kram
ninni

Åsa sa...

Underbara supersöta du, tur att du fick koppla av lite efter ungarnas trotsstund. De driver en till vansinne ibland men de är det sötaste som finns :)
Vi måste ses snart, saknar er. Hälsa familjen och ha en bra dag vi ses
Kram
Åsa

vardagsvitt sa...

Hallå
Det var vackra bilder och det bästa är att man kan ta någon annans ide och göra den till ens egen efter den förutsättning man har.

Å du... jag beundrar dem som jobbar med barn dagligen och sen åker hem till sina egna barn och kan behålla lugnet.
Tålamodet har då jag tappat för länge sedan och pedagogisk....nääää
inte särskillt.
Man börjar så stort med att tala lungt och säga nu måste ni samsas låt lillebror låna saken, men innan allt är färdigt skriker man
-JAHA DÅ FÅR INGEN AV ER HA DEN, NU TAR MAMMA DEN!!
Så du ska veta att du gör ett fantastiskt jobb!!
Kram kära vän!
Marith

Vintage sa...

Ja,det är inte alltid lätt att vara mamma!Härlig blogg och fina bilder Kramar Susanne

Vintage sa...

Ja,det är inte alltid lätt att vara mamma!Härlig blogg och fina bilder Kramar Susanne

Livet på Vestergård sa...

Kommer i håg hur det kunde vara när barnen var små ;o)
Vackra inspirationsbilder du visar. Nycklar på ljusen var inte så dumt :)
Ha en bra dag. Kram Kicki

Sköna o Gröna Ting sa...

Härliga bilder.., blir genast sugen på förändring!!!
Just nu är jag på ett sådant där rensarhumör, tycker jag har prylar i överflöd..., inte i rummen där vi tillbringar dagar och nätter utan i .., KÄLLAREN och GARAGET!!!!!
Fy fasiken vad man har hamstrat länge nu, längtar tills våren, då blir det loppis i garaget:)

Tack för dom inspirerande bildrna idag Anna-Lena!
Kramar till dig
Marianne

Helen sa...

Hej!
Visst var det fina tips på ljus - och bordsdekorationer i senaste nr. Jag tror på att man ska köpa det man tycker om för då blir det finast hemma och allt passar ihop.
Ha det bra.
Kram/Helen

Ett Vitare Hem sa...

Visst innehöll den en massa härlig inspiration, fann en hylla jag vart kär i, ska se om jag kan få min fina pappa att göra en liknande till mig i födelsedagspressent!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Feeah Faerie sa...

ja nedrans vilka fina bilder, måste köpa tidningen på stört. Själv är jag galen i loppisar och saker man får av gamla släktingar som t ex min matta som mormorsmor vävt. Det är därför jag inte kan bli helt vit ;) och tydligen måste man vara stormrik för att kunna ha industristilen, my god vad kostar en lampa liksom. kram!

promenader på landet sa...

Hej vännen! Vi mammor vi duger som vi är fast vi inte är perfekta i alla lägen! Vackra bilder!!! Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den tidningen ligger på bordet här, jag har inte hunnit titta i den! Men jag ser att det kommer bli en mysstund i soffan imorgon eller ikväll. Men ikväll är det Morden i Midsummer så det blir imorgon. Den lampan skulle gärna få flytta in i mitt kök.
Ha det gott
Stor kram
AnnaMaria

OlgaA sa...

Snart får jag det nummer hem :))))

Om butiker kontra loppisar...
Om det gällde butiker med nya saker har jag inget att säga - alla har sin åsikter om begagnade grejer. Jag äcklas absolut inte av en gammal fin tallrik eller örngott.. Kanske lite svårare med soffan, men ...
Om det var om antikbutiker då är det bara en snobb som uttalade sig, tycker jag. Vilken skillnad är på samma sak i asntikbutik och på loppis?
Att i ena fallet har antikhandlare köpt in dödsbo eller liknande och säljer för sjukt höga priser eller en tant som tycker att foster Gretas hundratusental vaser SKA BORT???? Och säljer det för 5 kronor/styck för att bli miljonär ;)
Jag går till loppis, jag har inte mycket pengar och vill känna mig lite listig och miljömedveten :)
Inga döms och fördöms - demokrati råder!
Gud va jag skrev!! ;)
kramar Olg£@

Sjabbig men chic sa...

Vad skönt att det är mamman som är hemma tycker jag;)
Härliga bilder!

Kram till mamman
Lisa

Handgjorda drömmar sa...

Hej!
Tänkvärda tankar om moderskapet... Har själv en 5-åring som är inne i en väldigt behaglig period och en 3-åring, som är i en något stökigare "testa-allt-period"...
Tack för fina bilder och inspiration!
Kram Marie

Marita sa...

Fina bilder! Personligen tycker jag om att blanda lite rufft med det mer romantiskt vita... jag tycker att stilarna liksom lyfter varandra! Ja, jag älskar att fynda på loppisar och auktioner!! Superkul!!

Då jag själv är mamma till idag tre vuxna barn och mormor till fyra små förstår jag precis vad du menar...det är inte alltid man orkar vara den kloka och förnuftiga mamman. Men jag tror i alla fall att barnen vet att man älskar dem över allt annat även om man inte alltid har tålamod utan kan bli lite grinig ibland, det är ju ändå mänskligt...
Det är inte tröttande att läsa om dina vardagstankar!
kram, Marita

Lajsan sa...

Hej igen! Kikar in och hämtar inspiration hos dig. Jag gillar också inredning, men har för lite tid just nu, men lite plock då och då och bläddra i magasin gillar jag. Verkar som kanske jag blir lite mer "inne" nu då, med lite mer färger i det vita :) Huvudsaken är att man har ett personligt hem tycker jag. Fin blogg!!

Cathrin sa...

Men det där är ju min vardag (ja, tyvärr inte de vackra inspirerande bilderna) - alltså barn och inredningsfunderingar. Nu skall jag hämta min busunge så här är slut på friden hemma.


Stor kram!

Cathrin

Hannis sa...

Jag är inte mycket för att handla nytt.
Även om det finns mycket fint så är det vansinniga priser på en del saker
Sen är det lite av charmen och nöjet för mig att fixa till loppisfynden som någon annan ledsnat på=))

Men det är bra tycker jag att det var med båda delarna i magasinet(som för övrigt var underbart)
Kändes som att det var tips som funkar för alla.

Ha en skön helg/
Kram Hannis

. sa...

Ja, du, barnuppfostran och sina egna krav går inte alltid i hop. Tack och lov att barnen älskar oss, fast vi är så ofullkomliga, hihi!

Underbara bilder!Härlig blogg du har(kikade runt lite...)

Kram, Camilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Det är ganska fantastiskt för ibland undrar jag om barnen har en extra parabol för att pejla in hur mycket tålamod har mamma idag då?
Jag måste köpa magasinet, blev så nyfiken av de fina bilderna du visar.
Kram,
Regina

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

ja det är inte lätt att var proffissionell även hemma ..och det skall vi nog inte vara..som fyrbarnsmor och pedagog känner jag igen mig i det "dåliga samvetet"..

Har inte köpt magasinet än och tackar för bilderna..inspirerande!!

Ha en underbar helg!!

Kram Sanne!

pillan sa...

hej gumman
självklart så vill jag vara med i din utlottning
men klickar på bilden ...
och kommer inte in , snyft !!

kram