söndag 17 januari 2010

Tomtar på loftet...


Hej alla sötisar!

Som jag berättade igår tampas vi med en del funderingar kring vår utbyggnad och har lite beslutsångest. Ritningarna till utbyggnaden är våra egna och vår snälla granne hjälpte oss att göra dem. Dels har vi grubblat över fönstren och utformningen men jag tror att vi är ense där och dels har vi funderat kring loftets vara eller icke vara.

I den ursprungliga planen skulle det bortersta rummet i utbyggnaden vara en kontorsdel och ovanför kontorsdelen skulle vi ha ett loft för att behålla rymden i sällskapsrummet. Nu har vi i stället bestämt att vårt sovrum ska ligga i den bortre delen och då har vi tänkt att vi slopar loftet och låter väggen gå hela vägen upp till tak. Sovrummet får då ryggåstak och ett halvmånefönster ovanför sängen.

Häromdagen sa vår snickare att han tyckte att vi skulle göra ett rum ovanför "sovrummet" dvs klä in väggarna och ha en liten trappa upp dit. Trappan skulle vara ungefär där den röda stolpen på bilden är. Halvmånefönstret skulle då bytas till ett vanligt fönster för mer ljusinsläpp.


Vår fråga är alltså: ska vi ha ett sovrum med högt i tak eller ett loftrum ovanför. Vad tycker ni? Vore väldigt tacksam om jag kunde få höra era åsikter och därför har jag lagt ut en liten omröstning överst i högerspalten.

På loppisturen i fredags hade jag som tur var med mig min "personal- carrier" och ett litet gammalt badrumskåp och ett ett större bord fick följa med oss hem , trevligt! Skåpet har jag målat men bordet har jag inte hunnit ta tag i än. Tanken är att det så småningom ska stå i vår nya sällskapsdel så för tillfället huserar två bord i vårt vardagsrum för garage och förråd är överfulla med annat bråte jag släpat hem. Tur att jag har en sådan förstående man, blink*, blink*!

Skåpet målade inte vitt, tro det eller ej, fast nästan... Grundade först med lite grått och svepte sedan lite vit färg över med pensel. Tyvärr var det svårt att få bra bilder på skåpet för här hemma är det grått väder. Visar lite mer bilder sedan när det är pyntat och på plats. Längtar lite efter solen. Hoppas att den kikar fram senare idag.

Önskar alla som tittar förbi en skön söndag!





Posted by Picasa

33 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Utbyggnaden ser ut att bli hur fin som helst! Och skåpet blev också fint. Tänk att nu tycker man att det är så fint med såna där jalusidörrar.

Kram Lisa

Livet på Vestergård sa...

Ja, vad svårt att bestämma om ni ska ha loft eller inte. Jag tror att jag skulle välja att ha ett loft :)
Hur som helst får ni en jättefin tillbyggnad! Ha en skön söndag! Kram Kicki

Marita sa...

Jag har röstat på loft. Flera orsaker till det, dels är det svårt att få en ombonad och skön känsla i ett sovrum med väldig takhöjd och det är ju supermysigt med ett litet loftrum!! Där kan man ju inreda en härlig budoar som är till för avkoppling och mys eller inreda till ett rum för kreativitet eller ett litet mysigt rum för gäster...

Hur som, tillbyggnaden ser jättefin ut! Ska bli roligt att få se när det är klart! Nu utgår jag från att du kommer att dela med dig av slutresultatet...vi kanske till och med får vara med under resans gång, typ dag för dag??! Skulle vara kul.
kram, Marita

Ingmarie sa...

Satsa på det som du först tänkte,det brukar bli bäst!!!!
Just att måla lite så att det ser lite ovårdat ut gillar jag verkligen!
En mycket trevlig blogg.....

På återhörande

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

OM ni inte är i behov av flera rum, då skulle jag ha fri takhöjd. Så läckert med högt till tak, all den rymden som blir i rummet. Tänk och vakna där, kommer bli så himla bra! Och fint var ditt nya skåp, jalusidörrar gillar jag skarpt.
Ha en bra söndag
Goa kramen
AnnaMaria

Hanna sa...

Till skillnad från vad de andra tycker hade jag nog velat ha öppet upp i nock. Jag tycker att det ger så härlig rymd åt rummet.
Ha en fortsatt bra söndag.
Kram
Hanna

Hanna sa...

Till skillnad från vad de andra tycker hade jag nog velat ha öppet upp i nock. Jag tycker att det ger så härlig rymd åt rummet.
Ha en fortsatt bra söndag.
Kram
Hanna

Unknown sa...

Hej! Ser att ni håller på med en ganska exakt liknande utbyggnad som vi har tänk att göra så fort som jag har studerat klart. Det ser ut att bli jätte fint. Loft eller inte loft? Ja, det var vår fråga oxå, vi har bestultat oss för loft utifrån en mängd olika faktorer, jag tycker visserligen att det är finast utan... Vi har ett allrum som är öppet till nocken så vi har redan en behaglig rymd i huset, men så behövde vi verkligen utrymmet och därför väljer vi att bygga loft, där vi kan ha ett arbetsrum och garderober. Hur ser trappan ut som ni funderat på? Kram Petra

Marie - Systrarna sa...

Vi har 3,40 i takhöjd i flera rum (fast sluttande, så det är normal takhöjd nära fönstren) och det är snyggt, men skulle inte vilja ha mer än så. Ett problem är att värmen stiger, så det är inte så ekonomiskt med högt i tak..
Spännande att se vad ni väljer!

mvh/Marie - Systrarna -

Huset vid ån sa...

Det är jättesvårt att ge råd tycker jag. Men har ni gott om plats o utrymme så skulle jag absolut ha fritt upp till taket! Härligt med stor rymd, och jag kan tänka mig att det skulle vara läckert att hänga en stor kristallkrona eller någon annan krona i taket när det blir högt i tak! Typiskt mej att börja fundera på såna "viktiga" saker.....fniss! Lycka till med allt! Många Kramar Therese

sylvia sa...

hei på deg.
å så nydelig dere får det da,
tror det beste du kan gjøre er å følge hjerte i sånne saker eller magefølelsen...
hva kjennes best.men jeg ville ha hatt et høyt tak,elsker det,
men det er meg .tusen takk for hilsen hos meg vennen,klart du kan ta ide om å henge kort opp i lenke i ditt vindu,det er jo derfor vi er her i blogg verden,for å inspirere hverandre.
ønsker deg en herlig søndag,å lykke til med utbygging.
klem fra sylvia

Norregård sa...

Vad spännande att följa er utbyggnad!! Svårt att bestämma er förstår jag, det är inte lätt!

Skåpet blev fint i den grå färgen;o) Jaa, jisses vad man släpar hem....
Kram Kram Malin

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad svårt men som flera andra skriver, har ni gott om utrymme så hade jag nog kanske valt att ha öppet upp till nocken....
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

Lissboden sa...

Hej Anna-Lena!
Jag håller med Annamaria om att loftrummets vara eller inte vara. Man behöver förstås alltid plats men högt i tak är underbart tycker jag som har sluttande tak sovrummet och det ska man inte ha enligt feng shui.
Hur som helst kommer ni säkert att få det superfint hur det än blir.
kram/Maria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Fri takhöjd, härlig känsla med rymd! Om du inte behöver fler rum...
Ha det så bra med dina funderingar
Carin

Louise sa...

jag skulle skippa loftet. Älskar när det är högt till tak - ger en sådan luftig känsla. Men det blir säkert fint vilket ni än väljer!

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ så spennende med utbygging.. skjønner godt det kan være vanskelig å ta avgjørelser...syns det blir vanskelig å si enten det ene eller det andre.. da man ikke vet helt hvordan resten av huset er..hva behovet er...

Men kanskje et rom overfor kan være lurt ..hvor stort blir det egentlig.. hvor høyt under taket osv.????

Klemmer Kerstin

Crinoline sa...

Hei,Anna_Lena.Ikke lett å gi råd,men jeg har stemt for loft.Lekkert at det er høyt under taket,men dere får jo ekstra plass med loft.Lykke til med valget.Klem

Vita små hjärtan sa...

Hej vännen!!!
Hm..det var svårt, mysigt med båda! Men takhöjd är väl härligt!!!!
Ha en go vecka!
Kram Agnetha

Cathrin sa...

Vilka fantastiska valmöjligheter ni har! Tror det blir hur bra som helst vilket som. Allt beror ju på vad ni vill ha. Du har fått klocka råd så jag ger mig inte in i det, men vill väldigt gärna få reda på hur det går. Så spännande!

Och skåpet skall bli roligt att få se hur du gör med. Min egen loppisrunda i helgen slutade i besvikelse så då är det roligt att trösta sig med andras fynd.

Ha en fin vecka!
Kram
Cathrin

Livet på Berget sa...

Hej
Personligen skulle jag inte tycka om att ha ett sovrum med högt i tak eftersom jag gärna vill ha lite av ett krypin sovrum som känns lite mer ombonat. Högt i tak ger rymd och lite mer ekon. Sovrum gillar jag mer nära och tysta om du förstår hur jag menar. Alltså röstar jag på loft där uppe då:). Kul med loppisfynd skåpet blev ju jätte fint!
Ha de gott!
Kram
/Sara

Nyanser av vitt sa...

Hej
Tack för snabbt svar. Ska genast lägga in länken till Ida.
Din madonna blev ju urläcker. Er nya utbyggnad ska bli så spännande att se.
Sköt om dig
Kram Agneta

OlgaA sa...

Hej Anna Lena!
Va du var snabb! ;) Målat fint har du....
Bygg... inte min starka sida... ;)
kram Olg@

Evas Passion sa...

Gud vad ni kommer att fa det mysigt och fint!!!!
Bada losningarna later ju underbara...ni far nog utga fran era behov av utrymme...loftet ger ju lite mera plats:-)

Fint skapet blev nar du malat!!!!

ha en underbar dag!!!

Kristall & Pynt sa...

Hej!
Det är mysigt med loft, men jag hade valt att ha öppet, det är så härligt med högt i tak.
Ha det gott
Kram Sofia

Hannis sa...

Men det är väl bra att ni har mycket saker när ni håller på och bygger ut=))

Mmmm,säger jag om jalusidörrar!
Gillar det nu, trots att jag avskydde det förut*skrattar*
Men dom var förvisso i någon lackad furu.

Kram Hannis
Ps.Jag har röstat

Huset vid ån sa...

Hej svejs! Tack för titten....Hoppas att du haft en bra dag på den nya veckan! Jag har precis kommit hem ifrån Örebro o det var såå moddigt o snöigt på vägarna så jag trodde aldrig jag skulle komma hem! Men en trevlig dag med mysiga butiker blev det iallafall! Ha en fortsatt bra vecka! Kram Therese

bakom berget sa...

Oj va ni har kommit långt i er utbyggnad! Vi planerar åxå en liknande ny del av huset. Den ska innehålla, närmast den befintliga delen, hall, toa och ett sovrum. Den yttersta delen av utbyggnaden skall vara ett stort vardagsrum med öppet upp till nock. Alltså ett ryggåstak. Och om man ändå skall isolera yttertakets insida över vardagsrummet, kan man ju göra det över den andra delen åxå. Då är det ju ganska nära till hands att man gör ett loft ovanpå sovrum, hall och toa åxå!
Våran utbyggnad ligger fortfarande på ritningsstadiet.Lät det rörigt?
Lycka till med ert! Kram Åsa.

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaLena.
Oj,vilken utbyggnad,så fint det kommer att bli.Jag tror båda alternativen blir bra,men jag vill ju inte slösa med utrymme,trångbodda som vi är,och ett loft blir ju ett extra krypin.

Skåpet ser ju hur fint ut som helst,blir spännande att få se i sin helhet.

Må så gott
Kram Anette

Blåbär och Mjölk sa...

Hejsan vännen!
Oj oj oj, nu har ni det ni gör :)
MEN VAD KUUUUUL!
Vet du AnnaLena, vi flurar nästan på samma sak, jag o maken.
Det skall verkligen bli kul att få följa erat enorma projekt!
Vi kommer att göra loft iallafall. Och sedan även öppet ryggås på andra änden. Om du förstår? Vilken ordning det blir och när det blir, det får tiden visa.

Jag gillar ju feng shui, och då bör man inte ha sne tak i sovrum.
MEN, det finns knep att ta till om det är så att man verkligen vill ha sne tak i sovrummet ;)
Ingen fara, kör på! Ta och gör det som känns bäst i hjärtat.

Lycka till vännen och ha en underbar kväll!
Bamse kraaam / Åsa.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj vilka framsteg ni har gjort. Klart, smart att ta ett extra tänk om hur ni vill ha det nu medan ni bygger. Kan ni inte göra en för- och emot-loft lista? Säkert vet ni vilka behov ni har, vad ni tycker är snyggt, energisynpunkter o.s.v.
Jalusiskåpet ska bli spännande att se när det är pyntat och klart.
Kram,
Regina

Änglarnas hus sa...

SAåå spännande med en hel utbyggnad på gång!! Jag ska absolut rösta ..jag vet precis vad jag tycker!!

ha det gottis!!
Kram Sanne

Fruädel sa...

Härligt med utbyggnaden! Vi håller också på att bygga, bygger helt nytt, dock själva så arbetstakten är därefter, hihi! Vilken fantastisk blogg du har! Spännande! Kram på dig duktiga du!/ Tess